מלאך ושדון


לפי תפיסת עולמי כל המעשים שלנו מתחילים מהראש. בראש שלנו ישנם שני יועצים, האחד שדון והשני מלאך. לכל אחד מהיועצים דעה משלו בנוגע למעשים שאנחנו עושים, החל ב-אם להיכנס בסוף יום חורפי קר למקלחת או להיכנס למיטה לישון, לצחצח שיניים למרות שאנחנו מאוד עייפים או לדחות למחרת, לעצור בתמרור עצור למרות שאנחנו מאוד ממהרים ואין שום רכב בסביבה או להמשיך ללא עצירה, להכין שעורי בית או ללכת לשחק עם חברים, להפקיד במשטרה ארנק מלא בכסף שמצאנו ברחוב או לסגור באמצעותו את המינוס, לקבוע תור אצל רופא השיניים למרות שאנחנו לא אוהבים ללכת עליו או לדחות למועד אחר.

ובנוגע לאורח החיים: לאכול את הקרואסון שהגישו לנו בצלחת ולאחר מכן עוד אחד ועוד אחד או להימנע ולבקש תפוח, לצאת להליכה או לאימון במכון בסוף היום למרות שהיה מאוד קשה ומתיש או להישאר בבית ולצפות בטלוויזיה.

 

אם נקשיב לשדון לאורך זמן, אנחנו עלולים להשמין ולהגדיל סיכון למחלות העידן המודרני-סוכרת, מחלות לב וכלי דם

 

אם נקשיב למלאך לאורך זמן, נוכל להפחית במשקל , לחיות חיים פעילים ובריאים , לחטב את הגוף, עם סיכוי גבוה יותר להאריך את תוחלת חיינו ולשפר את איכותם

 

אנחנו חיים בעולם עשיר בידע, התפתחות הטכנולוגיה עזרה לנו להתחסן בפני מחלות ולהאריך את תוחלת החיים אך במקביל התפתחו מחלות חדשות שנבעו מתזונה לא מאוזנת וחוסר בפעילות גופנית, כגון: סוכרת, מחלות לב וכלי דם, מצד שני, הידע כיצד לשפר את איכות חיינו קיים אך מסיבות כאלו ואחרות קשה לנו ליישם את הידע הזה.

בכל פרשת דרכים במהלך חיינו, השדון והמלאך מתנצחים ואנחנו מחליטים, בסופו של דבר, למי להקשיב. כמובן, שהשדון ינסה למשוך לכיוון שלו ולגרום לנו ללכת לישון בלי לצחצח שיניים או לא לעצור בתמרור עצור ואילו המלאך ינסה להכווין אותנו לפעול להיפך. אך מי שבסוף מחליט וגם לוקח אחריות הם אנו!!!

ברגע שנשלוט ביועצים ונקשיב יותר למלאך ופחות לשדון, החיים שלנו יהיו בריאים יותר, פעילים יותר, מזינים יותר ומאושרים יותר. החוכמה היא לאתר את המהלך הפסיכולוגי הזה ולנתבו לטובת המעשים שיועילו לנו יותר. המלאך מייצג יום מאוזן מבחינה תזונתית ללא חריגה בכמות הקלוריות המומלצת לצורכי הרזיה או שמירה על המשקל ואורח חיים בריא.

כעת נבחן באיזה מינון מומלץ לשלב את השדון והמלאך ברמה השבועית לשיפור אורח החיים, תזונה נבונה פעילות גופנית והרזיה בריאה, כאשר הדגש כאן הוא על תהליך של הרזיה שבו המלאך מייצג יום ללא חריגה מהמאזן הקלורי שמאפשר תהליך של הרזיה ואילו השדון מייצג חריגה מעבר לכמות הקלוריות המומלצת או צריכה מועטה מדי של קלוריות אשר עלולה לגרום לגוף לפרק יותר מסת שריר ולפגוע בקצב חילוף החומרים הבסיסי של הגוף (BMR).

דוגמה מספר 1 – שבוע מאוזן אך סופ"ש עם יותר מדי שדונים: שמרנו כל השבוע שילבנו אימונים, אך הרשנו לעצמנו לפרוק עול בסופ"ש שלא כלל פעילות גופנית, התוצאה, מהלך שעלול לבלום את תהליך ההרזיה שהתרחש במשך השבוע.

 

פתרון: לאזן את החריגה בסופ"ש באמצעות פעילות גופנית וכך להקטין את ההכנסה הקלורית העודפת:

 

דוגמה מספר 2 – צברנו מלאכים במהלך השבוע, לא שילבנו פעילות גופנית כלל וביום שישי חרגנו בגדול – הרבה ממתקים, מטוגנים, עוגות, עוגיות. התוצאה, בלימה של תהליך ההרזיה שהתרחש במהלך השבוע.

 

פתרון: לשלב לפחות 4  אימונים במהלך השבוע ואימון נוסף ביום של החריגה כדי לצמצם את הקלוריות המיותרות.

 

דוגמה מספר 3 – צברנו מלאכים בתחילת השבוע אך חרגנו בגדול באמצע השבוע, למשל באירוע חברתי כמו חתונה או חגיגת יום הולדת במסעדה, החלטנו לאזן את שארית השבוע אך לא שילבנו פעילות גופנית כלל. התוצאה, בלימה של תהליך ההרזיה באמצע השבוע וחזרה לתהליך של הרזיה בהמשך, סה"כ המשקל ייעצר במהלך השבוע.

 

פתרון: לשלב לפחות 4 אימונים במהלך השבוע עם דגש על אימון כפול ביום החריגה בכדי לצמצם את הקלוריות המיותרות.

 

דוגמה מספר 4 – שילוב טוב בין שדון למלאך ופעילות גופנית - מאזן שבועי להרזיה מתונה, בריאה ופעילה עם ירידה בקצב של חצי עד 1 ק"ג בשבוע:

 

 

דוגמה מספר 5 – אם כך, בוא נאכל ממתקים אך לא נחרוג, נצבור 6 מלאכים ושדון אחד ונשלב 4 אימונים , האם עדיין נוכל גם להרזות ? התוצאה, בלימה של תהליך ההרזיה.

 

 

פתרון: השבוע המושלם עם 2 פינוקים בשבוע במרווחים של 3 ימים:


לבחור יומיים בשבוע למשל יום ד/ ושבת, בהם  ניתן לשלב את פרוסת העוגה או הפיצה שאנחנו מאוד אוהבים ולהשתדל לשלב באותו היום פעילות גופנית. חריגה פעם ב – 3 ימים, מסייעת לגוף בתהליך של הרזייה ומעלה את המוטיבציה להתמיד בהרגלי אכילה נכונים לאורך זמן (הרחבה בנוגע לשיטת החריגות המבורכות במאמר הבא "חריגה מבורכת").

 

אז שיהיה שבוע פעיל, מאוזן, מלאכי וגם מעט שדוני בשביל החיים הטובים, תנו למלאך לשלוט בראש שלכם!

  

בברכה

צוות בשביל החיים הטובים