האם אני בעודף משקל ? / חלק ב'

התהליכים הפיזיולוגיים שמתחוללים בגופינו בתהליך ההרזיה:

  1. הרזיה וירטואלית.
  2. הרזיה נבונה.

הרזיה וירטואלית - (ירידה ועליה במשקל ללא מגמה של שמירה על המשקל לאורך זמן). בהרזיה וירטואלית אנחנו מפחיתים הרבה מכמות הקלוריות הדרושה לשמירה על המשקל. כתוצאה מכך, הגוף נמצא בגרעון קלורי גדול ולכן הוא מפרק את השרירים בנוסף לפירוק רקמת השומן. כיוון ששריר שוקל פי 3 משומן, אנחנו יורדים הרבה במשקל אך הירידה איננה נגרמת מאיבוד מסת השומן בלבד אלא בשילוב של מסת השריר. שריר זו רקמה ששורפת קלוריות ואילו שומן זו רקמה שאוגרת קלוריות. כאשר אנחנו מאבדים את מסת השריר, אנחנו פוגעים ביכולת של הגוף שלנו לשרוף קלוריות ולכן כאשר עולים במשקל חזרה, עולים מהר יותר ואפילו מעל למשקל ההתחלתי.

הרזיה נבונה - (הרזיה שמשלבת תזונה נבונה, פעילות גופנית וירידה מתונה במשקל). בהרזיה נבונה, אנחנו משלבים פעילות גופנית ומפחיתים מעט מכמות הקלוריות הדרושה לשמירה על המשקל. כאשר אנחנו משלבים פעילות גופנית, אנחנו מאבדים פחות מסת שריר ויותר מסת שומן ולכן איננו פוגעים ביכולת של גופינו לשרוף קלוריות כפי שאנחנו פוגעים בהרזיה וירטואלית. השילוב המומלץ ביותר הוא פעילות גופנית אירובית (הליכה / ריצה / שחיה / רכיבה על אופניים...) + פעילות גופנית אנאירובית (עיצוב וחיטוב / אימון משקוליות = אימון התנגדות / תרגילי כוח...) + הפחתה מתונה בכמות הצריכה הקלורית מהמזון. (יפורט במאמרים הבאים).

האם אני בעודף משקל ?

כיצד תוכל/י לדעת האם את/ה בעודף משקל ? מהו המשקל המומלץ עבורך ? האם יש המלצות שונות ביחס לגיל, גובה, מין, מבנה גוף ?

ישנם מספר דרכים לדעת האם אנחנו בעודף של משקל :

  • BMI
  • אחוזי שומן
  • היקפים
  • טבלאות

איך משמינים ?

ישנן סיבות רבות להשמנה: גורמים גנטיים, מטבולים, התנהגותיים וחברתיים - כולם מעורבים בהתפתחות ההשמנה ומשפיעים על עוצמתה, על הטיפול בה ועל ההתמודדות עמה. אך בסופו של דבר, ההשמנה נגרמת כתוצאה מחוסר איזון בין כמות האנרגיה שאנו צורכים לזו שאנו מנצלים (שורפים) במצבים שונים. או במילים אחרות - אנו אוכלים יותר משאנו צריכים. 

אחוזי שומן:

ניתן לחלק את גופינו לשני חלקים:

  1. מסת גוף שמן - שומן בלבד
  2. מסת גוף רזה - כל מה שאינו שומן

אחוזי השומן המומלצים בקרב האוכלוסייה הכללית משתנים בין גברים לנשים וטווח גילאים. הטבלה הבאה מציגה את הנתונים הללו:


אחוזי השומן אצל נשים, גבוהים יותר ביחס לגברים כיוון שלגברים יש מסת שריר גדולה יותר מנשים ולכן היכולת של הגוף הגברי לשרוף קלוריות, גדולה יותר לעומת גוף האישה.

אחוזי השומן בטווח הרצוי לגבר נעים בין 11% - 17% אחוזי שומן לעומת האישה, 24% - 32% אחוזי שומן (עבור גילאי 18 - 24), הנתונים משתנים בהתאם לגיל ולמין.

  • ניתן למדוד את אחוזי השומן באמצעות מכשירי מדידה מדויקים יותר ופחות. אנשי מקצוע בתחום ההרזיה אמורים לספק את הנתונים של אחוזי השומן בנוסף למשקל ולשאר מדדי הגוף. מעקב אחר אחוזי השומן הוא מעקב חשוב בהיבט של שינויים במסת השריר בתהליך ההרזיה .(יורחב במאמרים הבאים).

כחלק מהיתרונות של הפעילות הגופנית, היא גם מסייעת בתהליך ההרזיה בכך שהיא מצמצת את דילול מסת השריר ומסייעת בשמירה על המשקל .