מאמר לחג החנוכה - סופגנייה מבורכת


האם החגים תמיד הורסים את הדיאטה ?

 

בד"כ כאשר אנחנו אוכלים סופגניות או מזון עתיר קלוריות אחר כגון: עוגה / עוגיות / חטיפים, יש לנו תחושה שהרסנו את הדיאטה לאותו היום ולכן, אפשר להמשיך לחגוג ולחרוג. מיד צץ המשפט "מחר נתחיל מחדש" , משפט אשר מרגיע את המצפון ומאפשר לנו להמשיך ולאכול דברי מתיקה. בסיכומו של יום, במקום לאכול סופגנייה אחת, אכלנו מספר סופגניות ולביבות. הצריכה הקלורית יכולה להגיע בקלות ל –4000 קלוריות. בעבור גבר, זו חריגה של 2400 קלוריות מהמאזן הקלורי הרצוי לירידה במשקל ולאישה זו חריגה של 2800 קלוריות מהמאזן הקלורי הרצוי לירידה במשקל.

אם נגביל את עצמנו לסופגנייה אחת בלבד ונאמר לעצמנו שזוהי החריגה המבורכת ושעלינו להקפיד ולא לחרוג בשלוש הימים הבאים, נוכל ליהנות מהסופגנייה ונצליח לשמור על המשקל או לרדת במשקל.

 

חריגה מבורכת = סופגנייה מבורכת – גם אם חרגנו באותו היום, חשוב ליהנות מהחריגה ולא ליצור תחושות תסכול. להשתדל לאזן את שלושת הימים  הבאים לפי עקרונות פירמידת החיים הטובים כאשר המפתח הוא התזמון. תדירות מומלצת לסופגנייה – פעם בשבוע, צבע רמזור אדום. 

סופגנייה לעומת תפוחים – סופגנייה מכילה כ-450 קל', המורכבות מ-שומן, קמח לבן ומרגרינה ולכן הערך התזונתי מאוד נמוך. הסופגנייה שקולה בערכה הקלורי ל – 10 תפוחים. מה לדעתכם ישביע יותר?  

פעילות גופנית לשריפת הקלוריות מסופגניות – בהליכה של 50 דק' ניתן לשרוף בין 200 ל – 350 קל' (תלוי במשקל של האדם), זה עדיין לא יהיה שקול לחריגה שעלולה להיווצר מאכילת הסופגנייה אך בהחלט הפעילות הגופנית יכולה להקטין את החריגה – אני ממליץ שתשלבו במהלך החג, כל יום הליכה לצמצום פערים ולטובת חג פעיל ובריא. 

לעקוב אחר המשקל לפני ואחרי החג

אני ממליץ להישקל לפני החג ואחריו ולהיות ערים להבדלים באם קיימים.

חשוב לציין שהמטרה העיקרית בתקופת החגים היא שמירה על המשקל ולא ירידה במשקל. 

אפיית סופגניות בבית – אני ממליץ בבית לאפות סופגניות מקמח מלא ולהשתמש בריבה לייט על מנת לצמצם את הערך הקלורי ולהעלות את הערך התזונתי. בסופגנייה אפויה מקמח מלא יש פחות שמן, יותר סיבים תזונתיים, יותר ויטמינים ומינראלים אך הערך הקלורי עדיין גבוה ולכן אני ממליץ לאפות לכמות של צריכה יומית ולא לכל השבוע, ובמידה ונשאר לכבד את השכנים או להוציא מהבית. 

שתית מים – לפני אכילת סופגנייה לשתות 1 כוס מים ולאחריה על מנת להקל על פעולת הכליות ולהקטין את ריכוז הסוכר בדם. 

בחירה – אני ממליץ שתבחרו פריט אחד ליום בלבד – סופגנייה או 2 לביבות ספוגות מהשמן. 

אכלתם סופגנייה, תמעיטו בפחמימות- באותו יום בו אכלתם את הסופגנייה, אני ממליץ להפחית את הצריכה של הלחם/אורז/פסטה/פירה, לאכול יותר קטניות מאחר והן משביעות יותר מדגנים. בנוסף באותו יום לצרוך: ירקות, פירות, מנה בשרית דלת שומן או מנת דג.

חג חנוכה פעיל יותר הוא בריא יותר

להגביר את הפעילות הגופנית בתקופת החג. אם אתם רגילים לשלב 3 אימונים בשבוע, אז בחנוכה שלבו 5 אימונים בשבוע – בכדי להגביר את ההוצאה הקלוריות. אפשר גם להאריך את משך ועצימות האימון לצורך שריפת קלוריות מוגברת, כמובן עם התייעצות עם גורם מקצועי בנוגע להמלצות בריאותיות ומניעת פציעות. 

המלצות ללביבות בריאות יותר בחנוכה:

אין צורך לטגן לביבות בשמן עמוק. ניתן לטגן אותן טיגון קל במחבת טפלון עם תרסיס שמן או לאפות בתנור.

הלביבות מכילות רכיבים בריאים ומזינים יותר: ביצים המספקות לגוף חלבון ותפוחי אדמה – פחמימה מורכבת.

ניתן להוסיף לתפוחי האדמה ירקות כגון: כרובית, פרסה, קישואים, בצל, אשר הינם מופחתי קלוריות, בריאים ומזינים.

לביבות מכרוב או ברוקולי למשל, הן אופציה נהדרת לגיוון. שימוש בגבינות רכות ורזות יספק לגוף חלבון וסידן ופחות קלוריות.


בתיאבון.

חג חנוכה פעיל, מאוזן, בריא ושמח.

 

בברכה

מורן לסקוב, דיאטן קליני ומדריך כושר גופני